Ochrana životního prostředí, ekosystémové služby, význam přírody
Typický ročník | 8. |
Interval vhodných ročníků | 7.–9. |
Učivo | chráněná území, chráněné druhy, péče o přírodu, ekosystémové služby, klimatická změna, adaptace, mitigace |
Bezprostřední výsledky učení |
|
Související RVP výsledky učení |
|
Modul se věnuje ochraně a stavu životního prostředí v různých kontextech. Úvodní bloky jsou zaměřeny na ochranu konkrétních území a druhů, mohou být teoretickým doplněním pro praktické provádění managementu na vybraném místě. Závěrečné bloky popisují klimatickou změnu v kontextu a zabývají se možnostmi zmírnění jejich dopadů či adaptace na ni. Modul bude postupně rozšiřován tak, aby pokrýval témata přítomná v revidovaném RVP (např. ekosystémové služby, význam přírody jako celku pro člověka…).
1. Ochrana území a druhů | |||
Ochrana území a druhů | |||
Ochrana území a druhů • střední | |||
2. Péče o přírodu a krajinu | |||
Péče o přírodu a krajinu | |||
Péče o přírodu a krajinu • střední | |||
3. Klimatická změna: základy | |||
Klimatický systém a jeho vývoj | |||
Klimatický systém a jeho vývoj • střední | |||
Skleníkové plyny | |||
Skleníkové plyny • lehké | |||
Skleníkové plyny • střední | |||
4. Klimatická změna: adaptace, mitigace a vliv na lidské zdraví | |||
Důsledky změn klimatu, adaptace | |||
Důsledky změn klimatu, adaptace • střední | |||
Jednání o změnách klimatu, výzkum | |||
5. Klimatická změna: opakování | |||
Klimatická změna: mix • lehké | |||
Klimatická změna: mix • lehké | |||
Klimatická změna: mix • střední | |||
Klimatická změna: mix • střední | |||
Klimatická změna: mix • střední |
Náměty na doplňkové aktivity
Praktická péče o přírodní územíIntegrální součástí nového RVP je péče o konkrétní území. Zvláště v nižších ročnících nejspíše půjde o záležitost organizovanou učitelem ve spolupráci s místními spolky či ochranou přírody. Starší žáci by pak mohli být schopni identifikovat místa/posoudit činnosti, které by jim prospěly, a třeba aspoň částečně zajistit komunikaci a organizaci. V každém případě je vhodné žactvo vést i k reflexi činnosti: uvědomit si, jak konkrétní zásahy ovlivnily dané místo.