V Česku slavíme dohromady 13 svátků, 7 z nich je navázáno na historické události a dalších 7 na tradiční (typicky křesťanské) oslavy, jako jsou Velikonoce nebo Vánoce (jeden svátek se překrývá v datu, proto máme volno jen 13 dní, nikoli 14).
Tyto svátky nejsou jen dnem pracovního volna. Pomáhají nám připomínat si tradice a významné historické události, na základě kterých vzniklo Česko.
| Datum | Název | Co slavíme |
|---|---|---|
| 1. ledna | Nový rok a Den obnovy samostatného českého státu | vznik České republiky v roce 1993 |
| pátek po prvním jarním úplňku | Velikonoční pátek | Velikonoce a ukřižování Ježíše Krista |
| pondělí po prvním jarním úplňku | Velikonoční pondělí | Velikonoce, oslavy jara |
| 1. května | Svátek práce | mezinárodní svátek pracujících |
| 8. května | Den vítězství | konec 2. světové války v roce 1945 |
| 5. července | Den věrozvěstů Cyrila a Metoděje | příchod významných kněží přinášející křesťanství na Velkou Moravu v roce 863 |
| 6. července | Den upálení mistra Jana Husa | upálení významného českého kazatele v roce 1415 |
| 28. září | Den české státnosti | zavraždění pozdějšího patrona českých zemí, sv. Václava (asi 935) |
| 28. října | Vznik samostatného Československa | vyhlášení samostatného Československa v roce 1918 |
| 17. listopadu | Den boje za svobodu a demokracii | počátek Sametové revoluce, která vedla k pádu komunistického režimu (1989) |
| 24. prosince | Štědrý den | Vánoce a narození Ježíše Krista |
| 25. prosince | 1. svátek vánoční | Vánoce |
| 26. prosince | 2. svátek vánoční | Vánoce |
Pro učitele: Popis cvičení a příklady jejich využití ve výuce
- Pexeso (lehčí forma) a Otázky (těžší forma) procvičují dvojice datum – událost, kterou v daný státní svátek slavíme. Cvičení mohou sloužit například jako opakování na konci hodiny či domácí úkol.
- V rámci Porozumění se žáci skrze práci s krátkým textem mohou dozvědět více o státních svátcích, které připomínají události z 20. století. Lze na ně navázat například diskuzí o tom, proč je i dnes důležité si tyto svátky připomínat a jakými formami se tak děje.
- Doplňování textu se dívají na státní svátky komplexněji a procvičují jejich zasazení do širšího historického kontextu, může být tedy pro mladší žáky obtížnější.
Porozumění
Čtení textů, odpovídání na otázky testující porozumění textu.
Státní svátky
Fatal error: Uncaught TypeError: count(): Argument #1 ($value) must be of type Countable|array, null given in /var/www/umimefakta.cz/webroot/function/functionsMap.php:1638 Stack trace: #0 /var/www/umimefakta.cz/webroot/dashboard-topic.php(976): generateItemLogExerciseMap() #1 /var/www/umimefakta.cz/webroot/index.php(193): include('...') #2 {main} thrown in /var/www/umimefakta.cz/webroot/function/functionsMap.php on line 1638

