Základy ekologie a určování organismů
Typický ročník | 6. |
Interval vhodných ročníků | 6.–7. |
Učivo | vztahy, potravní řetězce, třídění organismů, určování organismů, fotosyntéza, cyklus uhlíku: základy, rozkladači |
Bezprostřední výsledky učení |
|
Související RVP výsledky učení |
|
Modul seznamuje žáky se vztahy v přírodě. Popisuje potravní řetězce a skupiny organismů, které se jich účastní. Důraz je kladen na ekologickou skupinu rozkladačů, jejichž činnost souvisí např. i s koloběhem uhlíku. V souvislostech jsou představeny základy fotosyntézy. Součástí modulu je i téma určování organismů, které najde uplatnění při praktickém zkoumání ekosystémů v terénu/venku.
Náměty na doplňkové aktivity
Modely potravních řetězcůJednoduchou a základní možností je zpracovávání modelů potravních řetězců na papír. Jednotlivé organismy (např. jméno, fotografie/schéma + jméno) mohou být propojené popsanými souvislostmi (např. šipka s pojmenováním vztahu). Úvodní modelování potravních řetězců lze provést s názornými organismy vybranými z různých ekosystémů (takto je záležitost řešena např. v přesouvání uvedeném v prvním bloku). Také se lze rovnou věnovat konkrétním organismům z ekosystémů, které budou v blízké době předmětem výuky (dle nového RVP typicky lidská sídla, les). Při úvodní práci s potravními vztahy lze poskytnout žákům podporu např. tím, že jim poskytneme část schématu + výčet informací k doplnění.
Určování organismů v okolí školyTato aktivita může sloužit jako průprava práce s určovacími aplikacemi a různými zdroji informací. Může proběhnout např. tak, že žáci ve skupinách v rámci vycházky zaznamenají omezené množství organismů (jednotky, např. vyfotí mobilním telefonem) a snaží se je určit. V návaznosti může proběhnout zpracování dat na digitálních zařízeních: uvedení odkazu na ověření určení, vyjmenování charakteristických/pozorovaných znaků, sdílení na společnou/sdílenou digitální nástěnku (např. Padlet). Variantně může vyučující sestavit seznam organismů, které se kolem školy vyskytují, a žáci se snaží co nejvíce z nich najít.
Karta rozkladačeŽáci mohou vytvořit „poster“ konkrétního organismu, který v přírodě funguje jako rozkladač. Lze zahrnout libovolné informace: např. zařazení do potravních řetězců (co rozkládá, kdo je jeho predátorem), schematickou kresbu s popisem stavby těla, zajímavosti vyčtené z literatury.
Koloběh uhlíku v okolí školyV blízkosti školy lze identifikovat místa, v rámci nichž se dějí přeměny látek obsahujících uhlík. Lze popsat fotosyntetizující organismy, organismy provádějící buněčné dýchání, rozkladače, ale i konkrétní lidské činnosti (např. provoz dopravních prostředků se spalovacími motory, průmyslové provozy…).