Základy ekologie a určování organismů

Typický ročník6.
Interval vhodných ročníků6.–7.
Učivovztahy, potravní řetězce, třídění organismů, určování organismů, fotosyntéza, cyklus uhlíku: základy, rozkladači
Bezprostřední výsledky učení
  • Rozezná skupiny organismů, které vystupují v potravních řetězcích.
  • Pojmenuje základní vztahy mezi organismy a uvede příklady.
  • Charakterizuje rozkladače, uvede příklady zástupců a vysvětlí jejich význam pro koloběh látek v přírodě.
  • Popíše základní děje spojené s koloběhem uhlíku a rozpozná je na konkrétních příkladech.
  • Objasní princip a význam fotosyntézy.
  • Určí živé organismy ve svém okolí (v konkrétních prostředích), např. pomocí klíčů či webových aplikací.
Související RVP výsledky učení
  • CAP-PRI-002-ZV9-004 Vytvoří zjednodušující model vztahů mezi organismy navzájem a prostředím v ekosystému na základě vlastního pozorování a práce s informačními zdroji a na konkrétních příkladech posoudí udržitelnost využívání ekosystému člověkem.

Modul seznamuje žáky se vztahy v přírodě. Popisuje potravní řetězce a skupiny organismů, které se jich účastní. Důraz je kladen na ekologickou skupinu rozkladačů, jejichž činnost souvisí např. i s koloběhem uhlíku. V souvislostech jsou představeny základy fotosyntézy. Součástí modulu je i téma určování organismů, které najde uplatnění při praktickém zkoumání ekosystémů v terénu/venku.

1. Základní mezidruhové vztahy a potravní řetězce
Souhrn tématuVztahy mezi organismy, biotické faktory
OtázkyZákladní mezidruhové vztahy • střední
Ekologické skupiny v potravních řetězcích • střední
Souhrn tématuPotravní řetězce a vztahy
RozhodovačkaPotravní řetězce a vztahy • lehké
PřesouváníPotravní řetězce a vztahy • lehké
Potravní řetězce a vztahy • střední
RozřazovačkaEkologické skupiny v potravních řetězcích • střední
RozhodovačkaPotravní řetězce a vztahy • středníbonus
Souhrn tématuEkologické vztahy v terénu
RozhodovačkaEkologické vztahy v terénu • střední
2. Třídění a určování organismů
Souhrn tématuUrčování organismů
RozhodovačkaUrčování organismů • střední
Souhrn tématuTřídění živých organismů
RozhodovačkaTřídění živých organismů • středníbonus
3. Rozkladači
Souhrn tématuRozkladači
RozhodovačkaRozkladači • střední
SituaceRozkladači • střední
4. Fotosyntéza a koloběh uhlíku
Souhrn a cvičení týkající se fotosyntézy jsou přítomné na předmětu chemie (kódy WEU a 2VZ).
Souhrn tématuCyklus uhlíku: základy
RozhodovačkaCyklus uhlíku: základy • střední

Náměty na doplňkové aktivity

Modely potravních řetězců

Jednoduchou a základní možností je zpracovávání modelů potravních řetězců na papír. Jednotlivé organismy (např. jméno, fotografie/schéma + jméno) mohou být propojené popsanými souvislostmi (např. šipka s pojmenováním vztahu). Úvodní modelování potravních řetězců lze provést s názornými organismy vybranými z různých ekosystémů (takto je záležitost řešena např. v přesouvání uvedeném v prvním bloku). Také se lze rovnou věnovat konkrétním organismům z ekosystémů, které budou v blízké době předmětem výuky (dle nového RVP typicky lidská sídla, les). Při úvodní práci s potravními vztahy lze poskytnout žákům podporu např. tím, že jim poskytneme část schématu + výčet informací k doplnění.

Určování organismů v okolí školy

Tato aktivita může sloužit jako průprava práce s určovacími aplikacemi a různými zdroji informací. Může proběhnout např. tak, že žáci ve skupinách v rámci vycházky zaznamenají omezené množství organismů (jednotky, např. vyfotí mobilním telefonem) a snaží se je určit. V návaznosti může proběhnout zpracování dat na digitálních zařízeních: uvedení odkazu na ověření určení, vyjmenování charakteristických/pozorovaných znaků, sdílení na společnou/sdílenou digitální nástěnku (např. Padlet). Variantně může vyučující sestavit seznam organismů, které se kolem školy vyskytují, a žáci se snaží co nejvíce z nich najít.

Karta rozkladače

Žáci mohou vytvořit „poster“ konkrétního organismu, který v přírodě funguje jako rozkladač. Lze zahrnout libovolné informace: např. zařazení do potravních řetězců (co rozkládá, kdo je jeho predátorem), schematickou kresbu s popisem stavby těla, zajímavosti vyčtené z literatury.

Koloběh uhlíku v okolí školy

V blízkosti školy lze identifikovat místa, v rámci nichž se dějí přeměny látek obsahujících uhlík. Lze popsat fotosyntetizující organismy, organismy provádějící buněčné dýchání, rozkladače, ale i konkrétní lidské činnosti (např. provoz dopravních prostředků se spalovacími motory, průmyslové provozy…).

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence