Genetika
Typický ročník | 8. |
Interval vhodných ročníků | 7.–8. |
Učivo | pohlavní a nepohlavní rozmnožování, DNA, geny, dědičnost, úprava genetické informace, mutace, dědičné choroby |
Předcházející modul | Základy evoluce, rozmnožování |
Bezprostřední výsledky učení |
|
Související RVP výsledky učení |
|
Modul seznamuje žáky se základy genetiky. Na příkladech pohlavního a nepohlavního rozmnožování popisuje předávání genetické informace. Zvláštní důraz je kladen na pochopení vztahu DNA → protein → znak. Modul se věnuje i principu a významu mutací a otevírá téma praktického využití genetiky, včetně zamyšlení nad důsledky cílených úprav genetické informace.
1. Dědičnost a rozmnožování | |||
Dědičnost a rozmnožování | |||
Dědičnost a rozmnožování • střední | |||
Dědičnost a rozmnožování • střední | |||
2. Genetická informace a proteiny | |||
Nukleové kyseliny, proteosyntéza | |||
Nukleové kyseliny, proteosyntéza • lehké | |||
Nukleové kyseliny, proteosyntéza • střední | |||
3. Typy znaků, dědičné choroby | |||
Typy znaků, dědičné choroby | |||
Typy znaků, dědičné choroby • střední | |||
Typy znaků, dědičné choroby • střední | |||
4. Mutace, praktické využití genetiky | |||
Praktické využití genetiky | |||
Praktické využití genetiky • střední | |||
5. Genetika: opakování | |||
Genetika: mix • střední |
Náměty na doplňkové aktivity
Diskuse: geneticky modifikované organismyLze uvažovat o potenciálních výhodách a rizicích genetické modifikace organismů, zejména hospodářských zvířat a rostlin (vliv na přírodu a zdraví konzumentů) a člověka (vliv na jedince i společnost jako celek).