Typický ročník | 8. |
Interval vhodných ročníků | 8.–9. |
Učivo | tkáně, opěrná soustava, pohybová soustava, kostra, klouby, svaly, oběhová soustava, krev, srdce, cévy, dýchací soustava, trávicí soustava, vylučovací soustava, zdraví, prevence |
Navazující modul | Stavba a funkce lidského těla II |
Bezprostřední výsledky učení | - Objasní stavbu a funkci orgánových soustav v těle člověka (opěrná a pohybová soustava, oběhová, dýchací, trávicí, vylučovací soustava a kůže).
- Uvede příklady běžných onemocnění, jejich příčin, prevence či léčby.
|
Související RVP výsledky učení | - CAP-PRI-001-ZV9-002 Na základě pokusu popíše faktory ovlivňující základní životní procesy v organismech včetně člověka.
- CAP-PRI-001-ZV9-003 Objasní základní vnější a vnitřní stavbu vybraných organismů včetně člověka a fungování těla jako celku s vysvětlením funkce orgánů a orgánových soustav pomocí modelu.
- CZB-VZB-001-ZV9-002 Na základě znalosti základních mechanismů vzniku nemocí (infekčních, neinfekčních, degenerativních, psychosomatických aj.) uplatňuje zásady aktivní ochrany zdraví.
- CZB-VZB-001-ZV9-003 Zdůvodní význam odpovědného, respektujícího sexuálního a partnerského chování pro zdraví a bezpečí člověka, navrhne a aplikuje postupy ochrany reprodukčního a sexuálního zdraví.
|
1. Úvod do biologie člověka, tkáně |
Souhrn tématu | Úvod do biologie člověka, tkáně | | |
Rozhodovačka | Úvod do biologie člověka, tkáně • střední | | |
| | | |
2. Kostra a klouby |
Souhrn tématu | Kostra obecně | | |
Rozhodovačka | Kostra obecně • střední | | |
Souhrn tématu | Kosti v těle | | |
Slepé mapy | Kosti v těle • lehké | | |
| Kosti v těle • střední | | |
Poznávačka | Kosti v těle • lehké | | |
| Kosti v těle • střední | | |
Rozhodovačka | Kosti v těle • lehké | | |
| Kosti v těle • střední | | |
Řazení | Kosti v těle • střední | | |
Doplňování textu | Kostra a klouby: mix • střední | | |
| | | |
3. Svalstvo |
Souhrn tématu | Svaly | | |
Slepé mapy | Svaly • střední | | |
Poznávačka | Svaly • střední | | |
Rozhodovačka | Svaly • lehké | | |
| Svaly • střední | | |
| | | |
4. Opěrná a pohybová soustava: opakování |
Pexeso | Kosti v těle • střední | | |
Rozhodovačka | Kostra a klouby: mix • střední | | |
Pojmy ve větách | Svaly • střední | | |
Pexeso | Svaly • střední | | |
| | | |
5. Oběhová (cévní) soustava |
Souhrn tématu | Krev | | |
Rozhodovačka | Krev • střední | | |
Souhrn tématu | Srdce, cévy, krevní oběh | | |
Doplňování textu | Srdce, cévy, krevní oběh • střední | | |
Rozhodovačka | Srdce, cévy, krevní oběh • střední | | |
Doplňování textu | Oběhová soustava: mix • střední | | |
Slepé mapy | Oběhová soustava: mix • střední | | |
| | | |
6. Dýchací soustava |
Souhrn tématu | Dýchací soustava | | |
Rozhodovačka | Dýchací soustava • lehké | | |
Doplňování textu | Dýchací soustava • střední | | |
Slepé mapy | Dýchací soustava • střední | | |
Poznávačka | Dýchací soustava • střední | | |
Rozhodovačka | Dýchací soustava • střední | | |
| | | |
7. Trávicí soustava |
Souhrn tématu | Trávicí soustava | | |
Doplňování textu | Trávicí soustava • střední | | |
Slepé mapy | Trávicí soustava • střední | | |
Pexeso | Trávicí soustava • střední | | |
Rozhodovačka | Trávicí soustava • lehké | | |
| Trávicí soustava • střední | | |
Řazení | Trávicí soustava • lehké | | |
| | | |
8. Vylučovací soustava a kůže |
Souhrn tématu | Vylučovací soustava | | |
Doplňování textu | Vylučovací soustava • střední | | |
Pexeso | Vylučovací soustava • střední | | |
Poznávačka | Vylučovací soustava • střední | | |
Rozhodovačka | Vylučovací soustava • střední | | |
Souhrn tématu | Kůže | | |
Doplňování textu | Kůže • střední | | |
Rozhodovačka | Kůže • lehké | | |
| Kůže • střední | | |
| | | |
9. Oběhová, dýchací, trávicí, vylučovací soustava a kůže: opakování |
Řazení | Srdce, cévy, krevní oběh • střední | | |
Pexeso | Oběhová soustava: mix • střední | | |
Rozhodovačka | Oběhová soustava: mix • střední | | |
Pexeso | Dýchací soustava • střední | | |
Poznávačka | Trávicí soustava • střední | | |
Řazení | Trávicí soustava • střední | | |
Slepé mapy | Vylučovací soustava • střední | | |
Náměty na doplňkové aktivity
Opěrná a pohybová soustava: demonstraceK demonstrování pozic kostí a svalů v těle lze samozřejmě použít obligátní model kostry či přímo tělo žáků či učitele (např. učitel vysloví název kosti/svalu, žáci kost či sval hledají na sobě).
Jednoduché činnosti spojené s oběhovou soustavouAlespoň demonstračně lze žákům předvést stavbu srdce na srdci vepřovém. Dále je možné např. měřit tepovou frekvenci (v klidu, při zátěži). Tep lze zjišťovat pohmatem, zjištěný údaj je pak možné např. porovnat s hodnotou, kterou poskytly chytré hodinky.
Vitální kapacita plicPotřebujeme vhodný prostor a dostatečně velké plastové nádoby, např. úložný box a plastový kbelík, na němž permanentním fixem vyznačíme objemy. Kbelík v boxu pod vodou otočíme dnem vzhůru, zvedneme nad hladinu, žáci pak mohou s využitím hadičky do kbelíku vydechnout vzduch z plic.
Trávicí soustava: modelováníTrávicí soustava obsahuje mnoho součástí, souvislost mezi nimi žákům nemusí být na první pohled jasná. Lze vytvořit model: např. v levém horním rohu papíru/strany sešitu bude přijímání potravy, v pravém dolním rohu odchod stolice z těla. Mezi tyto krajní vrcholy je pak možné ztvárnit vzájemnou návaznost orgánů. Na orgány trávicí trubice, kterými prochází vlastní potrava/trávenina, pak mohou být napojeny např. žlázy (slinné, slinivka, játra) či cévy. Podobně je možné vytvořit pojmovou mapu týkající se chrupu a ústní hygieny (žáci např. dostanou pojmy a mají je smysluplně propojit).
Pitva ledvinyDemonstrovat stavbu ledviny lze opět na ledvině vepřové. Jednu ledvinu lze podélně rozříznout na téměř shodné poloviny, spotřeba materiálu je tedy menší. Výzvou pro žáky je porovnávání stavby reálného orgánu s anatomickým schématem, ale i případné zakreslení a popsání.