Stavba a funkce lidského těla I

Typický ročník8.
Interval vhodných ročníků8.–9.
Učivotkáně, opěrná soustava, pohybová soustava, kostra, klouby, svaly, oběhová soustava, krev, srdce, cévy, dýchací soustava, trávicí soustava, vylučovací soustava, zdraví, prevence
Navazující modulStavba a funkce lidského těla II
Bezprostřední výsledky učení
  • Objasní stavbu a funkci orgánových soustav v těle člověka (opěrná a pohybová soustava, oběhová, dýchací, trávicí, vylučovací soustava a kůže).
  • Uvede příklady běžných onemocnění, jejich příčin, prevence či léčby.
Související RVP výsledky učení
  • CAP-PRI-001-ZV9-002 Na základě pokusu popíše faktory ovlivňující základní životní procesy v organismech včetně člověka.
  • CAP-PRI-001-ZV9-003 Objasní základní vnější a vnitřní stavbu vybraných organismů včetně člověka a fungování těla jako celku s vysvětlením funkce orgánů a orgánových soustav pomocí modelu.
  • CZB-VZB-001-ZV9-002 Na základě znalosti základních mechanismů vzniku nemocí (infekčních, neinfekčních, degenerativních, psychosomatických aj.) uplatňuje zásady aktivní ochrany zdraví.
  • CZB-VZB-001-ZV9-003 Zdůvodní význam odpovědného, respektujícího sexuálního a partnerského chování pro zdraví a bezpečí člověka, navrhne a aplikuje postupy ochrany reprodukčního a sexuálního zdraví.

Modul je zaměřen na stavbu a funkci orgánových soustav lidského těla. Zahrnuty jsou informace o opěrné a pohybové soustavě, oběhové, dýchací, trávicí, vylučovací soustavě a kůži. Pozornost je věnována i běžným onemocněním, způsobům prevence a možnostem léčby.

1. Úvod do biologie člověka, tkáně
Souhrn tématuÚvod do biologie člověka, tkáně
RozhodovačkaÚvod do biologie člověka, tkáně • střední
2. Kostra a klouby
Souhrn tématuKostra obecně
RozhodovačkaKostra obecně • střední
Souhrn tématuKosti v těle
Slepé mapyKosti v těle • lehké
Kosti v těle • střední
PoznávačkaKosti v těle • lehké
Kosti v těle • střední
RozhodovačkaKosti v těle • lehké
Kosti v těle • střední
ŘazeníKosti v těle • střední
Doplňování textuKostra a klouby: mix • střední
3. Svalstvo
Souhrn tématuSvaly
Slepé mapySvaly • střední
PoznávačkaSvaly • střední
RozhodovačkaSvaly • lehké
Svaly • střední
4. Opěrná a pohybová soustava: opakování
PexesoKosti v těle • střední
RozhodovačkaKostra a klouby: mix • střední
Pojmy ve větáchSvaly • střední
PexesoSvaly • střední
5. Oběhová (cévní) soustava
Souhrn tématuKrev
RozhodovačkaKrev • střední
Souhrn tématuSrdce, cévy, krevní oběh
Doplňování textuSrdce, cévy, krevní oběh • střední
RozhodovačkaSrdce, cévy, krevní oběh • střední
Doplňování textuOběhová soustava: mix • střední
Slepé mapyOběhová soustava: mix • střední
6. Dýchací soustava
Souhrn tématuDýchací soustava
RozhodovačkaDýchací soustava • lehké
Doplňování textuDýchací soustava • střední
Slepé mapyDýchací soustava • střední
PoznávačkaDýchací soustava • střední
RozhodovačkaDýchací soustava • střední
7. Trávicí soustava
Souhrn tématuTrávicí soustava
Doplňování textuTrávicí soustava • střední
Slepé mapyTrávicí soustava • střední
PexesoTrávicí soustava • střední
RozhodovačkaTrávicí soustava • lehké
Trávicí soustava • střední
ŘazeníTrávicí soustava • lehké
8. Vylučovací soustava a kůže
Souhrn tématuVylučovací soustava
Doplňování textuVylučovací soustava • střední
PexesoVylučovací soustava • střední
PoznávačkaVylučovací soustava • střední
RozhodovačkaVylučovací soustava • střední
Souhrn tématuKůže
Doplňování textuKůže • střední
RozhodovačkaKůže • lehké
Kůže • střední
9. Oběhová, dýchací, trávicí, vylučovací soustava a kůže: opakování
ŘazeníSrdce, cévy, krevní oběh • střední
PexesoOběhová soustava: mix • střední
RozhodovačkaOběhová soustava: mix • střední
PexesoDýchací soustava • střední
PoznávačkaTrávicí soustava • střední
ŘazeníTrávicí soustava • střední
Slepé mapyVylučovací soustava • střední

Náměty na doplňkové aktivity

Opěrná a pohybová soustava: demonstrace

K demonstrování pozic kostí a svalů v těle lze samozřejmě použít obligátní model kostry či přímo tělo žáků či učitele (např. učitel vysloví název kosti/svalu, žáci kost či sval hledají na sobě).

Jednoduché činnosti spojené s oběhovou soustavou

Alespoň demonstračně lze žákům předvést stavbu srdce na srdci vepřovém. Dále je možné např. měřit tepovou frekvenci (v klidu, při zátěži). Tep lze zjišťovat pohmatem, zjištěný údaj je pak možné např. porovnat s hodnotou, kterou poskytly chytré hodinky.

Vitální kapacita plic

Potřebujeme vhodný prostor a dostatečně velké plastové nádoby, např. úložný box a plastový kbelík, na němž permanentním fixem vyznačíme objemy. Kbelík v boxu pod vodou otočíme dnem vzhůru, zvedneme nad hladinu, žáci pak mohou s využitím hadičky do kbelíku vydechnout vzduch z plic.

Trávicí soustava: modelování

Trávicí soustava obsahuje mnoho součástí, souvislost mezi nimi žákům nemusí být na první pohled jasná. Lze vytvořit model: např. v levém horním rohu papíru/strany sešitu bude přijímání potravy, v pravém dolním rohu odchod stolice z těla. Mezi tyto krajní vrcholy je pak možné ztvárnit vzájemnou návaznost orgánů. Na orgány trávicí trubice, kterými prochází vlastní potrava/trávenina, pak mohou být napojeny např. žlázy (slinné, slinivka, játra) či cévy. Podobně je možné vytvořit pojmovou mapu týkající se chrupu a ústní hygieny (žáci např. dostanou pojmy a mají je smysluplně propojit).

Pitva ledviny

Demonstrovat stavbu ledviny lze opět na ledvině vepřové. Jednu ledvinu lze podélně rozříznout na téměř shodné poloviny, spotřeba materiálu je tedy menší. Výzvou pro žáky je porovnávání stavby reálného orgánu s anatomickým schématem, ale i případné zakreslení a popsání.

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence