Stavba a funkce lidského těla II
Typický ročník | 8. |
Interval vhodných ročníků | 8.–9. |
Učivo | hormonální soustava, žlázy, hormony, lymfatická soustava, imunita, nervová soustava, smysly, zrak, sluch, pohlavní soustava, reprodukce, těhotenství, lidská sexualita, prevence pohlavně přenosných chorob |
Předcházející modul | Stavba a funkce lidského těla I |
Bezprostřední výsledky učení |
|
Související RVP výsledky učení |
|
Tento modul navazuje na Stavba a funkce lidského těla I a věnuje se dalším orgánovým soustavám lidského těla. Pozornost je věnována i běžným onemocněním, způsobům prevence a možnostem léčby. Zahrnuty jsou informace o lymfatické soustavě a imunitě, endokrinní (hormonální) soustavě, nervové soustavě a smyslech. Zahrnuty jsou informace o stavbě a funkci pohlavní soustavy včetně kontextu týkajícího se lidské sexuality.
Náměty na doplňkové aktivity
Rychlost reflexuJeden ze dvojice demonstrujících za horní okraj svisle drží bankovku nad lehce otevřenou rukou druhého demonstrujícího. Může druhý člověk chytit puštěnou bankovku? A co když ji chytá ten, kdo ji zároveň drží/pouští?
Jednoduché aktivity spojené se smysly: zrakLze demonstrovat např. reakci zornice na množství světla (zakrytí očí, posvícení do oka). Snadno proveditelný je i pokus pro demonstraci slepé skvrny: do vzdálenosti asi 10–15 od sebe napíšeme na papír dva symboly (např. A, B). Zakryjeme jedno oko. Díváme-li se okem na jedné straně těla na symbol na straně opačné, druhý symbol „zmizí“.
Jednoduché aktivity spojené se smysly: hmatJe možné zkoumat citlivost kůže na různých místech těla. Žáci vytvoří dvojice. Jeden z dvojice zavře oči, druhý se prvního dotýká jedním hrotem tužky/pastelky či dvěma hroty. První se snaží posoudit, kolik hrotů se ho dotýká. Lze využít kupříkladu dlaň, ale třeba i záda (přes oblečení).