Stavba těla organismů (ptáci, bezobratlí, rostliny)

Typický ročník6.
Interval vhodných ročníků6.–7.
Učivostavba a funkce těla ptáků, stavba a funkce rostlin, kořen, stonek, list, květ, semeno, plod, vegetativní rozmnožování
Bezprostřední výsledky učení
  • Vysvětlí, jak funguje tělo jako propojený celek (na příkladu vybraných dějů, např. reakce na chlad, komunikace v rámci organismu/mezi jedinci).
  • Popíše vnější a vnitřní stavbu modelových organismů, v případě živočichů i jejich chování (ptáci, bezobratlí živočichové, rostliny).
  • Propojí poznatky o stavbě a funkci těla s příklady z terénu.
Související RVP výsledky učení
  • CAP-PRI-001-ZV9-003 Objasní základní vnější a vnitřní stavbu vybraných organismů včetně člověka a fungování těla jako celku s vysvětlením funkce orgánů a orgánových soustav pomocí modelu.

Modul představuje stavbu a funkci těla vybraných organismů. Je cílen zejména na výuku v 6. třídě, tudíž se může prolínat s modulem Sídla, les. Nabízí další pohled na organismy ilustrované v kontextu ekologických vztahů. V souvislosti s rostlinami je věnován prostor stavbě, funkci a přizpůsobení jednotlivých orgánů. Co se týká opeřenců, popisována je stavba těla, chování a vztahy s člověkem. Prostor je věnován i obecnějším souvislostem a popisu těla organismů jakožto propojeného funkčního celku.

1. Stavba těla ptáků a jejich chování
Souhrn tématuPtáci obecně, stavba těla
RozhodovačkaPtáci obecně, stavba těla • střední
Souhrn tématuChování ptáků, vztahy s člověkem
RozhodovačkaChování ptáků, vztahy s člověkem • střední
2. Stavba a funkce těla rostlin: kořen, stonek, list
Doplňování textuRostliny obecně, kořen • střední
RozhodovačkaRostliny obecně, kořen • střední
Doplňování textuStonek, list, vegetativní rozmnožování • střední
RozhodovačkaStonek, list, vegetativní rozmnožování • střední
3. Stavba a funkce těla rostlin: květ, semeno, plod
Doplňování textuKvět a květenství, opylení a oplození • střední
RozhodovačkaKvět a květenství, opylení a oplození • střední
Doplňování textuPlody, semena a jejich šíření • střední
RozhodovačkaPlody, semena a jejich šíření • střední
Květ a květenství, opylení a oplození • těžké
4. Tělo jako propojený celek
Souhrn tématuTělo jako celek, reakce na teplotu
RozhodovačkaTělo jako celek, reakce na teplotu • střední

Náměty na doplňkové aktivity

Pozorování ptačího peří

Ptačí pera lze pozorovat jak pouhým okem/lupou, tak pod mikroskopem. Podobu určitého typu pera pak lze propojit s jeho funkcí (udržování vzduchu jakožto izolace u prachového peří, vytváření aerodynamického vztlaku u letek).

Šíření plodů a semen

Žáci ve skupinách dostanou k dispozici diaspory (plody/semena) uzpůsobené přenosu různým způsobem. Úkolem je spojit konkrétní diaspory s typem přenosu a případně spojit s tím, kterým rostlinám patří. Příklady snadno dostupných rostlin (na podzim i na jaře): vítr – jasan, javor, orobinec; živočichové vně těla – lopuch; živočichové uvnitř těla – ptačí zob, jmelí; voda – olše.

Rozbor květu

Žáci mají k dispozici lupy, izolepu, preparační sady a květy (např. zlatice). Jednotlivé části květu mohou oddělit a izolepou nalepit do svých sešitů. S pomocí informačních zdrojů mohou viděné části pojmenovat a popsat, k čemu konkrétně v květu slouží. U květu jako celku se pak dá popsat např. typ symetrie, lze také zdůvodnit, jakým způsobem je opylován a jak tomu odpovídá jeho podoba.

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence