Sídla, les

Typický ročník6.
Interval vhodných ročníků6.–7.
Učivosídla, les, organismy, ekologické vztahy, ekosystémové služby, hospodaření a využívání člověkem, ochrana
Bezprostřední výsledky učení
  • Rozpozná běžné organismy v prostředí sídel a lesa.
  • Identifikuje ekologické vztahy mezi těmito organismy.
  • Pojmenuje ekosystémové služby, které tato prostředí poskytují lidem.
  • Zváží ohrožení daných prostředí, např. vlivem lidské činnosti.
Související RVP výsledky učení
  • CAP-PRI-002-ZV9-004 Vytvoří zjednodušující model vztahů mezi organismy navzájem a prostředím v ekosystému na základě vlastního pozorování a práce s informačními zdroji a na konkrétních příkladech posoudí udržitelnost využívání ekosystému člověkem.

Modul se věnuje ekosystémům lidských sídel a lesa. Téma lidských sídel může být využito v úvodu výuky přírodopisu na 2. stupni ZŠ (zejména dle revidovaného RVP). Lze zkoumat okolí školy, které je žákům do určité míry známé. Modul dává prostor příkladům organismů, vztahům mezi nimi i obecným otázkám životního prostředí a jeho ovlivňování člověkem. Druhá část modulu se obdobně zaměřuje na ekosystém lesa. Před výukou zaměřenou na ekosystémy je vhodné orientovat se v základech vztahů v přírodě (modul Základy ekologie a určování organismů). Bloky zaměřené na ekosystémy se pak mohou volně prolínat s dalšími koncepty (např. Základy evoluce, rozmnožování, Stavba těla organismů (ptáci, bezobratlí, rostliny)).

1. Sídla: organismy
OtázkyPtáci v sídlech • střední
PexesoPtáci v sídlech • střední
PoznávačkaPtáci v sídlech • střední
SituacePtáci v sídlech • střední
OtázkyStromy a keře v sídlech • střední
PexesoStromy a keře v sídlech • střední
PoznávačkaStromy a keře v sídlech • střední
2. Sídla: vztahy, ekosystémové služby a stav prostředí
RozhodovačkaVztahy v obci a na zahradě • střední
OznačováníVztahy v obci a na zahradě • střední
Souhrn tématuPéče o zahradu a přírodu v obci
RozhodovačkaPéče o zahradu a přírodu v obci • střední
3. Les: organismy
Souhrn tématuByliny v lese, keřové patro
Doplňování textuByliny v lese, keřové patro • střední
OtázkyByliny v lese, keřové patro • lehké
Byliny v lese, keřové patro • střední
PexesoByliny v lese, keřové patro • lehké
Byliny v lese, keřové patro • střední
PoznávačkaByliny v lese, keřové patro • lehké
Byliny v lese, keřové patro • střední
4. Les: vztahy, ekosystémové služby, lidská činnost, ochrana
RozhodovačkaLes obecně, hospodaření a využívání člověkem • lehké
SituaceLes obecně, hospodaření a využívání člověkem • střední
OznačováníVztahy v lese • střední
RozhodovačkaVztahy v lese • střední

Náměty na doplňkové aktivity

Modelování ekologických vztahů

U témat zaměřených na konkrétní ekosystémy se jako aktivita žactva nabízí hlavně modelování ekologických vztahů. Žáci by už z dřívějších témat měli být schopni popsat potravní vztahy a děje spojené s koloběhem uhlíku. Modely mohou vypadat různě. Může jít o jednoduchý dvojrozměrný model provedený fyzicky na papíře (v takovém případě lze začleňovat např. i části přírodnin) či digitálně. Organismy pak mohou být zastoupené např. jen názvy, nebo názvy a fotografiemi/kresbami. Ekologické vztahy lze popsat propojeními (hrany grafu). Lze ale i tvořit např. trojrozměrný model (diorama) či model ztvárnit tak, aby jej bylo možné upravovat či rozebrat (např. využití korkové nástěnky a špendlíků, vztahy pak mohou být znázorněné např. barevnými provázky). V modelu může být také reprezentováno prostorové rozmístění organismů (ve svislém, nebo vodorovném směru). V každém případě je vhodné, aby byla stanovena jasná kritéria odpovídající věku a schopnostem žáků. Při ekologickém přístupu k výuce přírodopisu se pravděpodobně modely ekosystémů budou tvořit opakovaně, každý může být v něčem jiný.

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence