Sídla, les
Typický ročník | 6. |
Interval vhodných ročníků | 6.–7. |
Učivo | sídla, les, organismy, ekologické vztahy, ekosystémové služby, hospodaření a využívání člověkem, ochrana |
Bezprostřední výsledky učení |
|
Související RVP výsledky učení |
|
Modul se věnuje ekosystémům lidských sídel a lesa. Téma lidských sídel může být využito v úvodu výuky přírodopisu na 2. stupni ZŠ (zejména dle revidovaného RVP). Lze zkoumat okolí školy, které je žákům do určité míry známé. Modul dává prostor příkladům organismů, vztahům mezi nimi i obecným otázkám životního prostředí a jeho ovlivňování člověkem. Druhá část modulu se obdobně zaměřuje na ekosystém lesa. Před výukou zaměřenou na ekosystémy je vhodné orientovat se v základech vztahů v přírodě (modul Základy ekologie a určování organismů). Bloky zaměřené na ekosystémy se pak mohou volně prolínat s dalšími koncepty (např. Základy evoluce, rozmnožování, Stavba těla organismů (ptáci, bezobratlí, rostliny)).
Náměty na doplňkové aktivity
Modelování ekologických vztahůU témat zaměřených na konkrétní ekosystémy se jako aktivita žactva nabízí hlavně modelování ekologických vztahů. Žáci by už z dřívějších témat měli být schopni popsat potravní vztahy a děje spojené s koloběhem uhlíku. Modely mohou vypadat různě. Může jít o jednoduchý dvojrozměrný model provedený fyzicky na papíře (v takovém případě lze začleňovat např. i části přírodnin) či digitálně. Organismy pak mohou být zastoupené např. jen názvy, nebo názvy a fotografiemi/kresbami. Ekologické vztahy lze popsat propojeními (hrany grafu). Lze ale i tvořit např. trojrozměrný model (diorama) či model ztvárnit tak, aby jej bylo možné upravovat či rozebrat (např. využití korkové nástěnky a špendlíků, vztahy pak mohou být znázorněné např. barevnými provázky). V modelu může být také reprezentováno prostorové rozmístění organismů (ve svislém, nebo vodorovném směru). V každém případě je vhodné, aby byla stanovena jasná kritéria odpovídající věku a schopnostem žáků. Při ekologickém přístupu k výuce přírodopisu se pravděpodobně modely ekosystémů budou tvořit opakovaně, každý může být v něčem jiný.