Horniny, minerály a vnitřní geologické děje, půdy
Typický ročník | 7. |
Interval vhodných ročníků | 6.–8. |
Učivo | minerály, horniny, horninový cyklus, vnitřní geologické děje, litosférické desky, půdy |
Navazující modul | Vnější geologické děje, geologická období, suroviny a udržitelnost |
Bezprostřední výsledky učení |
|
Související RVP výsledky učení |
|
Modul seznamuje žáky se základními informacemi o minerálech, jejich fyzikálních a chemických vlastnostech. Prostor je věnován i horninám, jejich typům a vzájemným přeměnám v rámci horninového cyklu. Uváděné informace mohou být informačním základem např. pro praktické určování těchto přírodnin. V rámci modulu jsou také představeny vnitřní geologické děje. Závěrečná část je věnována půdám – např. jejich vzniku, složení, vlastnostem či souvislostmi se živou i neživou přírodou.
Náměty na doplňkové aktivity
Fyzikální a chemické vlastnosti minerálůNa vybraných vzorcích minerálů lze zkoumat jejich vlastnosti. Co se týká pomůcek, využity mohou být např. váhy (výpočet hustoty na základě hmotnosti a daného objemu vzorku), svítilna mobilního telefonu (propustnost světla), vrypové destičky či rub dlaždice (vryp), kladivo (soudržnost), nehet, sklo – např. v podobě podložního sklíčka, diamantový řezák (tvrdost).
Určování/třídění minerálů a horninK dispozici jsou mnohé klíče a přehledy týkající se hornin a minerálů (např. materiály na blog.geoucitel.cz, explorika.cz). Vzhledem k mnohdy omezenému počtu kusů dané přírodniny ve škole lze práci rozdělit do stanovišť pro skupiny. Konkrétní stanoviště se může věnovat např. určitému typu hornin, či jedné hornině/minerálu a vyhledávání souvislostí o nich.
Modelování (vnitřních) geologických dějůRůzné praktické pokusy jsou popsány např. v brožuře od Petra Brože a kol..
PůdyVíce vzorků půdy lze využít např. ke zkoumání propustnosti (měření času, za který proteče vzorkem určené množství vody). V rámci vzorku půdy lze také identifikovat jednotlivé složky půdy (úlomky matečné horniny, zbytky živých organismů aj.).