Buňka, mikroskopování, pokusy

Typický ročník6.
Interval vhodných ročníků6.–7.
Učivobuňka, mikroskopování a laboratorní práce, základy zkoumání v biologii
Navazující modulMikrobiologie
Bezprostřední výsledky učení
  • Vysvětlí, že živé organismy jsou složené z buněk.
  • Rozliší základní součásti buňky, popíše jejich funkce.
  • Popíše postupy a principy, které využije při zhotovování preparátů, mikroskopování a záznamu pozorování.
  • Shrne, jakým způsobem provádět pokusy a pozorování, odpoví na stanovené otázky či hodnotí platnost předpokladů.
  • Popíše podmínky a projevy života na příkladech.
Související RVP výsledky učení
  • CAP-PRI-001-ZV9-001 Rozpozná složení organismů z buněk s použitím mikroskopu a při další práci s informačními zdroji objasní funkci buňky jako komplexního živého celku.

Modul představuje buňku jakožto základní stavební a funkční jednotku živých organismů. Propojuje stavbu buněk s tím, jak se živé organismy projevují navenek. Prostor je též věnován teoretickým základům mikroskopování včetně zhotovování preparátů a zaznamenávání pozorovaného. Součástí modulu je úvod do „vědeckých“ principů práce v přírodních vědách: stanovování předpokladů či formulace otázek, provádění pokusů a vyhodnocení výsledků. Závěrečná část modulu se věnuje podmínkám a projevům života na konkrétních příkladech.

1. Buňka a její základní součásti
Souhrn tématuBuňka obecně
RozhodovačkaBuňka obecně • lehké
Buňka obecně • střední
Doplňování textuBuňka obecně • střední
PřesouváníSoučásti buňky na schématech • střední
SituaceBuňka obecně • střední
OtázkyBuňka: pojmy • lehké
PexesoBuňka: pojmy • lehké
PoznávačkaBuňka: pojmy • lehké
2. Mikroskopování, pozorování a pokusy
Souhrn tématuZáklady zkoumání v biologii
RozhodovačkaZáklady zkoumání v biologii • střední
Souhrn tématuMikroskopování a laboratorní práce v biologii
RozhodovačkaMikroskopování a laboratorní práce v biologii • střední
Souhrn tématuMikroskopování: záznam pozorování
RozhodovačkaMikroskopování: záznam pozorování • střední
3. Projevy a podmínky života
Souhrn tématuProjevy a podmínky života
RozhodovačkaProjevy a podmínky života • střední

Náměty na doplňkové aktivity

Mikroskopování buněk

Jednotlivé buňky lze pozorovat např. v rozmělněné dužnině zralých plodů ptačího zobu (lze pozorovat buněčné stěny, vakuoly, případně chloroplasty). Širší kontext pak dávají preparáty, které ukazují buňky pohromadě (např. lístky měříku – výhodné tím, že jsou z jedné vrstvy buněk; okvětní lístek muškátu). Zvláště při úvodních pozorováních lze preparáty dětem i předpřipravit, výzvou mnohdy bývá samotné ovládání mikroskopu. Výzvou je také interpretace pozorovaného: reálné buňky vypadají jinak než jejich modely, v pozorovaných buňkách nemusejí být přítomné/viditelné všechny součásti.

Modelování buněk

Buňky lze fyzicky modelovat nejrůznějšími způsoby. Nabízí se např. modelína, stavebnice (Lego aj., učitel může mít předpřipravené, opakovaně použitelné sady pro skupiny žáků). Model buňky lze dokonce i upéct. Zobrazené modely struktur je pak namístě spojovat s jejich pojmenováním a funkcí. Opět je nutné zvažovat (ne)podobnost modelu a reality.

Jednoduché pokusy: podmínky života

Pro porovnávání životních projevů za různých podmínek se nabízí například pokus s klíčením rostlin (hrách, pšenice…). Proměnnými v tomto případě může být světlo (např. umístění květináče na parapet vs. do skříně), teplota (květináč ve třídě vs. v lednici), míra zálivky či dostupnost živin (hnojivo). Pozorování klíčících rostlin je možné spojit s popisem jejich stavby, výsledky je možné znázorňovat pomocí jednoduchých grafů (např. výška rostliny v čase).

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence