Buňka, mikroskopování, pokusy
Typický ročník | 6. |
Interval vhodných ročníků | 6.–7. |
Učivo | buňka, mikroskopování a laboratorní práce, základy zkoumání v biologii |
Navazující modul | Mikrobiologie |
Bezprostřední výsledky učení |
|
Související RVP výsledky učení |
|
Modul představuje buňku jakožto základní stavební a funkční jednotku živých organismů. Propojuje stavbu buněk s tím, jak se živé organismy projevují navenek. Prostor je též věnován teoretickým základům mikroskopování včetně zhotovování preparátů a zaznamenávání pozorovaného. Součástí modulu je úvod do „vědeckých“ principů práce v přírodních vědách: stanovování předpokladů či formulace otázek, provádění pokusů a vyhodnocení výsledků. Závěrečná část modulu se věnuje podmínkám a projevům života na konkrétních příkladech.
1. Buňka a její základní součásti | |||
Buňka obecně | |||
Buňka obecně • lehké | |||
Buňka obecně • střední | |||
Buňka obecně • střední | |||
Součásti buňky na schématech • střední | |||
Buňka obecně • střední | |||
Buňka: pojmy • lehké | |||
Buňka: pojmy • lehké | |||
Buňka: pojmy • lehké | |||
2. Mikroskopování, pozorování a pokusy | |||
Základy zkoumání v biologii | |||
Základy zkoumání v biologii • střední | |||
Mikroskopování a laboratorní práce v biologii | |||
Mikroskopování a laboratorní práce v biologii • střední | |||
Mikroskopování: záznam pozorování | |||
Mikroskopování: záznam pozorování • střední | |||
3. Projevy a podmínky života | |||
Projevy a podmínky života | |||
Projevy a podmínky života • střední |
Náměty na doplňkové aktivity
Mikroskopování buněkJednotlivé buňky lze pozorovat např. v rozmělněné dužnině zralých plodů ptačího zobu (lze pozorovat buněčné stěny, vakuoly, případně chloroplasty). Širší kontext pak dávají preparáty, které ukazují buňky pohromadě (např. lístky měříku – výhodné tím, že jsou z jedné vrstvy buněk; okvětní lístek muškátu). Zvláště při úvodních pozorováních lze preparáty dětem i předpřipravit, výzvou mnohdy bývá samotné ovládání mikroskopu. Výzvou je také interpretace pozorovaného: reálné buňky vypadají jinak než jejich modely, v pozorovaných buňkách nemusejí být přítomné/viditelné všechny součásti.
Modelování buněkBuňky lze fyzicky modelovat nejrůznějšími způsoby. Nabízí se např. modelína, stavebnice (Lego aj., učitel může mít předpřipravené, opakovaně použitelné sady pro skupiny žáků). Model buňky lze dokonce i upéct. Zobrazené modely struktur je pak namístě spojovat s jejich pojmenováním a funkcí. Opět je nutné zvažovat (ne)podobnost modelu a reality.
Jednoduché pokusy: podmínky životaPro porovnávání životních projevů za různých podmínek se nabízí například pokus s klíčením rostlin (hrách, pšenice…). Proměnnými v tomto případě může být světlo (např. umístění květináče na parapet vs. do skříně), teplota (květináč ve třídě vs. v lednici), míra zálivky či dostupnost živin (hnojivo). Pozorování klíčících rostlin je možné spojit s popisem jejich stavby, výsledky je možné znázorňovat pomocí jednoduchých grafů (např. výška rostliny v čase).