
Eriksonova teorie psychosociálního vývoje

Erik Erikson (1902–1994) byl německo-americký psycholog a psychoanalytik, který rozšířil Freudovu teorii vývoje a vytvořil psychosociální teorii vývoje osobnosti. Na rozdíl od Freuda, který se zaměřoval na dětství a psychosexuální vývoj, Erikson věřil, že osobnost se vyvíjí po celý život, a zdůrazňoval vliv sociálního prostředí.
Osm psychosociálních fází vývoje podle Eriksona
| 1. Důvěra vs. nedůvěra | 
0–1 rok | 
Mohu se spolehnout na svět? | 
důvěra v lidi, naděje | 
nedůvěra, úzkost | 
| 2. Autonomie vs. stud a pochybnosti | 
1–3 roky | 
Mohu se sám rozhodovat? | 
nezávislost, vůle | 
nejistota, nízká sebedůvěra | 
| 3. Iniciativa vs. vina | 
3–6 let | 
Mohu zkoušet nové věci? | 
sebevědomí, iniciativa | 
pocit viny, váhavost | 
| 4. Snaživost vs. méněcennost | 
6–12 let | 
Jsem dost dobrý? | 
pocit kompetence | 
pocit méněcennosti | 
| 5. Identita vs. zmatení rolí | 
12–18 let | 
Kdo jsem? Jaká je má role? | 
stabilní identita | 
nejistota o sobě, zmatení | 
| 6. Intimita vs. izolace | 
18–40 let | 
Mohu navázat blízký vztah? | 
láska, blízké vztahy | 
osamělost, izolace | 
| 7. Generativita vs. stagnace | 
40–65 let | 
Mohu něco přispět společnosti? | 
pocit smyslu, péče o druhé | 
pocit stagnace, nezájem | 
| 8. Integrita vs. zoufalství | 
65+ let | 
Byl můj život smysluplný? | 
moudrost, přijetí života | 
lítost, strach ze smrti | 
Klíčové myšlenky Eriksonovy teorie
- Psychosociální vývoj trvá celý život – osobnost se neustále formuje.
 
- Každá fáze přináší výzvu (konflikt), kterou je třeba zvládnout – úspěšné zvládnutí posiluje osobnost.
 
- Sociální faktory hrají klíčovou roli – vztahy s rodiči, přáteli i společností ovlivňují psychický vývoj.
 
- Každá fáze přispívá k celkové osobnosti člověka – například nevyřešené problémy identity mohou vést k problémům s intimními vztahy v dospělosti.
 
Aplikace Eriksonovy teorie v praxi
- Ve výchově – Rodiče mohou pomoci dětem rozvíjet důvěru, sebevědomí a nezávislost tím, že je podporují v rozhodování a objevování světa.
 
- Ve vzdělávání – Učitelé mohou pomáhat dětem rozvíjet pocit kompetence tím, že je povzbuzují k učení a oceňují jejich úspěchy.
 
- V terapii a psychologii – Pomáhá pochopit, jak nevyřešené konflikty z dětství ovlivňují dospělé a jak s nimi pracovat.
 
Zavřít