Přejít na cvičení:
Rozhodovačka
Přejít na téma:
Psychologie
Zobrazit na celou obrazovku
Procvičujte neomezeně

Váš denní počet odpovědí je omezen. Pro navýšení limitu či přístup do svého účtu s licencí se přihlaste.

Přihlásit se
Zobrazit shrnutí tématu
3A7
Sdílet
Zobrazit nastavení cvičení

QR kód

QR kód lze naskenovat např. mobilním telefonem a tak se dostat přímo k danému cvičení nebo sadě příkladů.

Kód / krátká adresa

Tříznakový kód lze napsat do vyhledávacího řádku, také je součástí zkrácené adresy.

Zkopírujte kliknutím.

3A7
umime.to/3A7

Nastavení cvičení

Pozor, nastavení je platné pouze pro toto cvičení a předmět.

umime.to/3A7

Vývojová psychologie

Vývojová období v psychologii

1. Kojenecké období (0–1 rok)

  • Hlavní vývojový úkol: Vytváření citové vazby.
  • Nejrychlejší růst mozku a smyslového vnímání.
  • Rozvoj objektové stálosti (dle Piageta) – dítě začíná chápat, že objekty existují i mimo jeho přímé vnímání.
  • Formuje se základní důvěra k pečovatelům (Erikson: důvěra vs. nedůvěra).

2. Batolecí období (1–3 roky)

  • Dítě se učí chodit, mluvit a ovládat jemnou motoriku.
  • Začíná symbolické myšlení (Piagetovo předoperační stádium).
  • Vyvíjí se autonomie a snaha o samostatnost (Eriksonovo autonomie vs. stud).
  • První projevy egocentrického myšlení – dítě ještě neumí vidět svět z pohledu jiných lidí.

3. Předškolní věk (3–6 let)

  • Hlavní kognitivní vývoj v předoperačním stádiu (dle Piageta).
  • Rozvoj fantazijního a symbolického myšlení, hra na role.
  • Přetrvává egocentrismus a animismus (přisuzování emocí neživým věcem).
  • Rozvoj iniciativy a kreativity (Eriksonova iniciativa vs. vina).

4. Mladší školní věk (6–11 let)

  • Dítě vstupuje do stádia konkrétních operací (dle Piageta) → schopnost logického myšlení o konkrétních věcech.
  • Začíná chápat zachování množství, klasifikaci (třídění) a serializaci (řazení).
  • Rozvoj pracovní morálky a kompetencí (Eriksonova snaživost vs. pocit méněcennosti).

5. Pubescence (11–15 let) a adolescence (15–20 let)

  • Přechod do stádia formálních operací (dle Piageta) → schopnost abstraktního a hypotetického myšlení.
  • Vznikají první morální dilemata, začíná zájem o sociální otázky.
  • Hledání identity (Eriksonovo identita vs. zmatení rolí).
  • Emoční nestabilita, zvýšená reflexe nad sebou a světem.

Rozdělení dalších vývojových fází se ještě někdy používá, i když je zastaralé: mladá dospělost (20–30 let), střední dospělost (30–45 let), pozdní dospělost (45–60 let), stáří (60 a více let).

Piagetova teorie kognitivního vývoje

Jean Piaget rozdělil kognitivní vývoj do čtyř stádií, která se objevují v pevně daném pořadí:

  • Senzomotorické stádium (0–2 roky) – dítě poznává svět skrze smysly a pohyb, učí se kauzalitu a rozvíjí objektovou stálost (pochopení, že objekt existuje, i když ho nevidí).
  • Předoperační stádium (2–7 let) – rozvoj symbolického myšlení (hra na doktora), přetrvává egocentrismus (neschopnost vnímat perspektivu jiných) a animismus (přisuzování emocí neživým věcem). Dítě nechápe zachování množství. Kolem 4–5 let se rozvíjí teorie mysli – dítě chápe, že ostatní mohou mít odlišné myšlenky.
  • Stádium konkrétních operací (7–11 let) – dítě zvládá logické myšlení o konkrétních věcech, chápe zachování množství, dokáže třídit objekty a vnímá vztahy mezi nimi.
  • Stádium formálních operací (11+ let) – rozvoj abstraktního a hypoteticko-deduktivního myšlení, schopnost analyzovat složité koncepty a pracovat s hypotézami.

Eriksonova vývojová období jsou zpracována zde.

Zavřít

Vývojová psychologie (střední)

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence