Výukové moduly: Přírodopis (biologie)
Tento přehled uvádí oficiální očekávané výsledky učení (OVU) uvedené v nových rámcových vzdělávacích programech (RVP). Pro každý z nich jsou uvedeny moduly, které k dosažení daného výsledku přispívají.
Živé struktury a jejich funkce | ||
CAP-PRI-001-ZV9-001 | Rozpozná složení organismů z buněk s použitím mikroskopu a při další práci s informačními zdroji objasní funkci buňky jako komplexního živého celku. | |
CAP-PRI-001-ZV9-002 | Na základě pokusu popíše faktory ovlivňující základní životní procesy v organismech včetně člověka. | |
CAP-PRI-001-ZV9-003 | Objasní základní vnější a vnitřní stavbu vybraných organismů včetně člověka a fungování těla jako celku s vysvětlením funkce orgánů a orgánových soustav pomocí modelu. | |
Organismy a prostředí | ||
CAP-PRI-002-ZV9-004 | Vytvoří zjednodušující model vztahů mezi organismy navzájem a prostředím v ekosystému na základě vlastního pozorování a práce s informačními zdroji a na konkrétních příkladech posoudí udržitelnost využívání ekosystému člověkem. | |
CAP-PRI-002-ZV9-005 | Podílí se na návrhu způsobu obnovy nebo ochrany cenného nebo člověkem narušeného území v regionu a posoudí možné dopady navrženého opatření. | |
CAP-PRI-002-ZV9-006 | Zapojí se do péče o přírodu ve svém okolí nebo do aktivit pro její obnovu. | |
CAP-PRI-002-ZV9-007 | Objasní roli přírodních procesů v příčinách, dopadech a opatřeních týkajících se změn klimatu. | |
CAP-PRI-002-ZV9-008 | Zhodnotí význam přírody pro život člověka na základě vědeckých důkazů a s využitím konkrétních příkladů. | |
Rozmnožování a dědičnost | ||
CAP-PRI-003-ZV9-009 | Zhodnotí výhody a nevýhody pohlavního a nepohlavního rozmnožování pro projevení se konkrétních znaků s ohledem na dané prostředí. | |
CAP-PRI-003-ZV9-010 | Vysvětlí význam DNA pro jedince a diskutuje o výhodách a rizikách jejího pozměňování. | |
Evoluce a rozmanitost | ||
CAP-PRI-004-ZV9-011 | Vysvětlí, jak vlastnosti vybraného organismu souvisejí s jeho vývojem a umožňují mu přežít a rozmnožit se. | |
CAP-PRI-004-ZV9-012 | Určí vybrané druhy a zdůvodní jejich zařazení do taxonomických skupin na základě typických znaků a popíše evoluci skupin organismů s použitím vhodných vyobrazení vývoje. | |
CAP-PRI-004-ZV9-013 | Na základě pozorování a společných diskusí analyzuje shody a rozdíly ve vývoji a životních projevech mezi člověkem a ostatními živočichy. | |
CAP-PRI-004-ZV9-014 | Reflektuje svůj vztah k přírodě na základě aktivit podporujících environmentální senzitivitu, ocenění rozmanitosti a chápání evoluční příbuznosti lidí a ostatních organismů. | |
Dynamická planeta | ||
CAP-PRI-005-ZV9-015 | Odvozuje význam minerálů, hornin a půdy na základě charakteristik zjištěných z informačních zdrojů a pomocí zkoumání jejich vlastností. | |
CAP-PRI-005-ZV9-016 | Vysvětlí vztah mezi pohyby litosférických desek a vznikem a přeměnou hornin na základě studia informačních zdrojů a modelů. | |
CAP-PRI-005-ZV9-017 | Objasní příčiny neobnovitelnosti a nerovnoměrného rozložení zdrojů minerálů, energie, podzemní vody a dopady jejich těžby a využití na zdraví lidí a přírodu. | |
CAP-PRI-005-ZV9-018 | Objasní události významné pro vznik a vývoj života v jednotlivých geologických érách (včetně vymírání v současnosti) s využitím časové osy a informačních zdrojů; vybrané události dokládá na příkladech hornin a zkamenělin z regionu. | |
OVU z dalších oblastí | ||
CZB-VZB-001-ZV9-002 | Na základě znalosti základních mechanismů vzniku nemocí (infekčních, neinfekčních, degenerativních, psychosomatických aj.) uplatňuje zásady aktivní ochrany zdraví. | |
CZB-VZB-001-ZV9-003 | Zdůvodní význam odpovědného, respektujícího sexuálního a partnerského chování pro zdraví a bezpečí člověka, navrhne a aplikuje postupy ochrany reprodukčního a sexuálního zdraví. |