Výukové moduly: Přírodopis (biologie)
Živé struktury a jejich funkce
Bezprostřední výsledky učení:
- Vysvětlí, že živé organismy jsou složené z buněk.
- Rozliší základní součásti buňky, popíše jejich funkce.
- Popíše postupy a principy, které využije při zhotovování preparátů, mikroskopování a záznamu pozorování.
- Shrne, jakým způsobem provádět pokusy a pozorování, odpoví na stanovené otázky či hodnotí platnost předpokladů.
- Popíše podmínky a projevy života na příkladech.
Související RVP OVU:
- CAP-PRI-001-ZV9-001 Rozpozná složení organismů z buněk s použitím mikroskopu a při další práci s informačními zdroji objasní funkci buňky jako komplexního živého celku.
Bezprostřední výsledky učení:
- Vysvětlí, jak funguje tělo jako propojený celek (na příkladu vybraných dějů, např. reakce na chlad, komunikace v rámci organismu/mezi jedinci).
- Popíše vnější a vnitřní stavbu modelových organismů, v případě živočichů i jejich chování (ptáci, bezobratlí živočichové, rostliny).
- Propojí poznatky o stavbě a funkci těla s příklady z terénu.
Související RVP OVU:
- CAP-PRI-001-ZV9-003 Objasní základní vnější a vnitřní stavbu vybraných organismů včetně člověka a fungování těla jako celku s vysvětlením funkce orgánů a orgánových soustav pomocí modelu.
Bezprostřední výsledky učení:
- Rozliší bakterie a viry s ohledem na jejich stavbu a fungování.
- Popíše význam bakterií v přírodě a pro člověka.
- Objasní princip působení antibiotik na bakterie, identifikuje problémy spojené se vznikem antibiotické rezistence.
- Vysvětlí základní princip očkování.
- Uvede příklady virových a bakteriálních onemocnění.
- Propojí poznatky z mikrobiologie s prevencí a ochranou zdraví v každodenním životě.
Související RVP OVU:
- CAP-PRI-001-ZV9-001 Rozpozná složení organismů z buněk s použitím mikroskopu a při další práci s informačními zdroji objasní funkci buňky jako komplexního živého celku.
Organismy a prostředí
Bezprostřední výsledky učení:
- Rozpozná běžné organismy v prostředí sídel a lesa.
- Identifikuje ekologické vztahy mezi těmito organismy.
- Pojmenuje ekosystémové služby, které tato prostředí poskytují lidem.
- Zváží ohrožení daných prostředí, např. vlivem lidské činnosti.
Související RVP OVU:
- CAP-PRI-002-ZV9-004 Vytvoří zjednodušující model vztahů mezi organismy navzájem a prostředím v ekosystému na základě vlastního pozorování a práce s informačními zdroji a na konkrétních příkladech posoudí udržitelnost využívání ekosystému člověkem.
Bezprostřední výsledky učení:
- Rozezná skupiny organismů, které vystupují v potravních řetězcích.
- Pojmenuje základní vztahy mezi organismy a uvede příklady.
- Charakterizuje rozkladače, uvede příklady zástupců a vysvětlí jejich význam pro koloběh látek v přírodě.
- Popíše základní děje spojené s koloběhem uhlíku a rozpozná je na konkrétních příkladech.
- Objasní princip a význam fotosyntézy.
- Určí živé organismy ve svém okolí (v konkrétních prostředích), např. pomocí klíčů či webových aplikací.
Související RVP OVU:
- CAP-PRI-002-ZV9-004 Vytvoří zjednodušující model vztahů mezi organismy navzájem a prostředím v ekosystému na základě vlastního pozorování a práce s informačními zdroji a na konkrétních příkladech posoudí udržitelnost využívání ekosystému člověkem.
Bezprostřední výsledky učení:
- Rozpozná běžné organismy v prostředí louky, ve vodním prostředí a v zemědělské krajině.
- Identifikuje ekologické vztahy mezi těmito organismy.
- Pojmenuje ekosystémové služby, které tato prostředí poskytují lidem.
- Zhodnotí ohrožení daných prostředí, např. v souvislosti s lidskou činností.
Související RVP OVU:
- CAP-PRI-002-ZV9-004 Vytvoří zjednodušující model vztahů mezi organismy navzájem a prostředím v ekosystému na základě vlastního pozorování a práce s informačními zdroji a na konkrétních příkladech posoudí udržitelnost využívání ekosystému člověkem.
Bezprostřední výsledky učení:
- Rozpozná základní kategorie zvláště chráněných území, orientuje se v principech souvisejících s legislativní ochranou přírody.
- Uvede příklady zvláště chráněných druhů organismů žijících v Česku.
- Popíše, jakými způsoby se jednotlivec či skupina lidí může podílet na ochraně/zlepšení stavu konkrétního území.
- Zhodnotí význam přírody jako celku pro člověka.
- Popíše, co je klimatická změna a jaké jsou její příčiny.
- Zhodnotí dopady klimatické změny na přírodu a společnost.
- Navrhne příklady toho, jak se lze na klimatickou změnu adaptovat (zmírňovat její dopady) či odstraňovat její příčiny.
Související RVP OVU:
- CAP-PRI-002-ZV9-005 Podílí se na návrhu způsobu obnovy nebo ochrany cenného nebo člověkem narušeného území v regionu a posoudí možné dopady navrženého opatření.
- CAP-PRI-002-ZV9-006 Zapojí se do péče o přírodu ve svém okolí nebo do aktivit pro její obnovu.
- CAP-PRI-002-ZV9-008 Zhodnotí význam přírody pro život člověka na základě vědeckých důkazů a s využitím konkrétních příkladů.
- CAP-PRI-002-ZV9-007 Objasní roli přírodních procesů v příčinách, dopadech a opatřeních týkajících se změn klimatu.
Biologie člověka a zdraví
Bezprostřední výsledky učení:
- Objasní stavbu a funkci orgánových soustav v těle člověka (opěrná a pohybová soustava, oběhová, dýchací, trávicí, vylučovací soustava a kůže).
- Uvede příklady běžných onemocnění, jejich příčin, prevence či léčby.
Související RVP OVU:
- CAP-PRI-001-ZV9-002 Na základě pokusu popíše faktory ovlivňující základní životní procesy v organismech včetně člověka.
- CAP-PRI-001-ZV9-003 Objasní základní vnější a vnitřní stavbu vybraných organismů včetně člověka a fungování těla jako celku s vysvětlením funkce orgánů a orgánových soustav pomocí modelu.
- CZB-VZB-001-ZV9-002 Na základě znalosti základních mechanismů vzniku nemocí (infekčních, neinfekčních, degenerativních, psychosomatických aj.) uplatňuje zásady aktivní ochrany zdraví.
- CZB-VZB-001-ZV9-003 Zdůvodní význam odpovědného, respektujícího sexuálního a partnerského chování pro zdraví a bezpečí člověka, navrhne a aplikuje postupy ochrany reprodukčního a sexuálního zdraví.
Bezprostřední výsledky učení:
- Objasní stavbu a funkci orgánových soustav v těle člověka (lymfatická soustava a imunita, hormonální soustava, nervová soustava, smysly, pohlavní soustava).
- Odpovědně a informovaně přistupuje k záležitostem spojeným s lidskou sexualitou.
- Uvede příklady běžných onemocnění, jejich příčin, prevence či léčby.
Související RVP OVU:
- CAP-PRI-001-ZV9-002 Na základě pokusu popíše faktory ovlivňující základní životní procesy v organismech včetně člověka.
- CAP-PRI-001-ZV9-003 Objasní základní vnější a vnitřní stavbu vybraných organismů včetně člověka a fungování těla jako celku s vysvětlením funkce orgánů a orgánových soustav pomocí modelu.
- CZB-VZB-001-ZV9-002 Na základě znalosti základních mechanismů vzniku nemocí (infekčních, neinfekčních, degenerativních, psychosomatických aj.) uplatňuje zásady aktivní ochrany zdraví.
- CZB-VZB-001-ZV9-003 Zdůvodní význam odpovědného, respektujícího sexuálního a partnerského chování pro zdraví a bezpečí člověka, navrhne a aplikuje postupy ochrany reprodukčního a sexuálního zdraví.
Evoluce, rozmnožování a dědičnost
Bezprostřední výsledky učení:
- Použije základní pojmy spojené s evolucí (např. vnitrodruhová rozmanitost, fitness, adaptace).
- Porovná pohlavní a nepohlavní rozmnožování.
- Popíše životní cykly vybraných organismů.
- Na základě schémat objasní evoluční vztahy organismů a vývoj konkrétních znaků (např. pokryv těla, tvar zobáků ptáků, ústní ústrojí hmyzu, dýchání, přizpůsobení letu…).
Související RVP OVU:
- CAP-PRI-003-ZV9-009 Zhodnotí výhody a nevýhody pohlavního a nepohlavního rozmnožování pro projevení se konkrétních znaků s ohledem na dané prostředí.
- CAP-PRI-004-ZV9-011 Vysvětlí, jak vlastnosti vybraného organismu souvisejí s jeho vývojem a umožňují mu přežít a rozmnožit se.
Bezprostřední výsledky učení:
- Vysvětlí principy přenosu genů při pohlavním a nepohlavním rozmnožování.
- Zdůvodní přítomnost DNA (téměř) v každé buňce a vysvětlí souvislosti mezi dědičnou informací (genem), bílkovinou a projevem znaku.
- Uvede příklady dědičných chorob.
- Objasní vliv mutací na mezidruhovou rozmanitost organismů.
- Uvede příklady praktického využití genetiky a diskutuje o etických otázkách spojených s úpravou DNA.
Související RVP OVU:
- CAP-PRI-003-ZV9-010 Vysvětlí význam DNA pro jedince a diskutuje o výhodách a rizikách jejího pozměňování.
Dynamická planeta
Bezprostřední výsledky učení:
- Popíše chemické a fyzikální vlastnosti minerálů.
- Uvede příklady minerálů a hornin, popíše jejich vlastnosti a využití v praxi.
- Rozliší způsoby vzniku hornin a orientuje se ve schématu horninového cyklu.
- Vysvětlí hlavní principy vnitřních geologických dějů a jejich souvislost s pohyby litosférických desek.
- Popíše složení půd, jejich vlastnosti a vliv na živé organismy.
Související RVP OVU:
- CAP-PRI-005-ZV9-015 Odvozuje význam minerálů, hornin a půdy na základě charakteristik zjištěných z informačních zdrojů a pomocí zkoumání jejich vlastností.
- CAP-PRI-005-ZV9-016 Vysvětlí vztah mezi pohyby litosférických desek a vznikem a přeměnou hornin na základě studia informačních zdrojů a modelů.
Bezprostřední výsledky učení:
- Vysvětlí vliv vnějších geologických činitelů na dotváření rázu zemského povrchu.
- Vymezí klíčové etapy geologického a biologického vývoje na Zemi.
- Objasní neobnovitelnost nerostných surovin v důsledku procesu jejich vzniku, těžby a způsobů využití.
- Identifikuje vybrané nerostné suroviny, které jsou důležité pro průmysl/digitální technologie.
Související RVP OVU:
- CAP-PRI-005-ZV9-017 Objasní příčiny neobnovitelnosti a nerovnoměrného rozložení zdrojů minerálů, energie, podzemní vody a dopady jejich těžby a využití na zdraví lidí a přírodu.
- CAP-PRI-005-ZV9-018 Objasní události významné pro vznik a vývoj života v jednotlivých geologických érách (včetně vymírání v současnosti) s využitím časové osy a informačních zdrojů; vybrané události dokládá na příkladech hornin a zkamenělin z regionu.
Rostliny a houby (podle původního RVP)
Bezprostřední výsledky učení:
- Popíše základní znaky hub a porovná je s rostlinami a živočichy.
- Podle charakteristických znaků rozpozná nejznámější jedlé a jedovaté houby Česka s plodnicemi.
- Popíše stavbu lišejníku a roli jednotlivých účastníků symbiózy.
- Uvede příklady významu hub a lišejníků v ekosystémech a pro člověka.
Související RVP OVU:
- Rozpozná naše nejznámější jedlé a jedovaté houby s plodnicemi a porovná je podle charakteristických znaků.
Bezprostřední výsledky učení:
- Uvede příklady zástupců významných skupin rostlin (mimo krytosemenné = kvetoucí).
- Popíše význam uvedených skupin rostlin v ekosystémech a jejich využití člověkem.
Související RVP OVU:
- Rozlišuje základní systematické skupiny rostlin a určuje jejich význačné zástupce pomocí klíčů a atlasů.
Bezprostřední výsledky učení:
- Uvede či určí zástupce vybraných čeledí vyšších dvouděložných a jednoděložných rostlin.
- Popíše přizpůsobení rostlin v souvislosti s prostředím, v němž žijí (např. voda) či získáváním živin (např. masožravé či parazitické rostliny).
- Uvede příklady okrasných a užitkových rostlin a představí jejich význam pro člověka.
Související RVP OVU:
- Rozlišuje základní systematické skupiny rostlin a určuje jejich význačné zástupce pomocí klíčů a atlasů.
Bezprostřední výsledky učení:
- Popíše uspořádání rostlinného těla od buňky přes pletiva/tkáně až k jednotlivým orgánům.
- Vysvětlí princip základních rostlinných fyziologických procesů a jejich využití při pěstování rostlin.
- Objasní funkce jednotlivých rostlinných orgánů (kořen, stonek, list, květ, plod) a jejich souvislost s pohlavním a nepohlavním rozmnožováním rostlin.
- Aplikuje poznatky o stavbě rostlin při pozorování a určování rostlin v terénu.
Související RVP OVU:
- Odvodí na základě pozorování uspořádání rostlinného těla od buňky přes pletiva až k jednotlivým orgánům.
- Porovná vnější a vnitřní stavbu jednotlivých orgánů a uvede praktické příklady jejich funkcí a vztahů v rostlině jako celku.
Živočichové (podle původního RVP)
Bezprostřední výsledky učení:
- Rozliší a porovná jednotlivé skupiny bezobratlých živočichů, určí vybrané bezobratlé živočichy, zařadí je do hlavních taxonomických skupin.
- Na příkladech objasní způsob jejich života a přizpůsobení prostředí.
- Zhodnotí význam bezobratlých živočichů v přírodě i pro člověka.
Související RVP OVU:
- Porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů.
- Rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin.
- Odvodí na základě pozorování základní projevy chování živočichů v přírodě, na příkladech objasní jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí.
- Zhodnotí význam živočichů v přírodě i pro člověka; uplatňuje zásady bezpečného chování ve styku se živočichy.
Bezprostřední výsledky učení:
- Rozliší a porovná jednotlivé skupiny obratlovců, určí vybrané obratlovce, zařadí je do hlavních taxonomických skupin.
- Na příkladech objasní chování obratlovců a jejich přizpůsobení prostředí.
- Zhodnotí význam obratlovců v přírodě i pro člověka.
Související RVP OVU:
- Porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů.
- Rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin.
- Odvodí na základě pozorování základní projevy chování živočichů v přírodě, na příkladech objasní jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí.
- Zhodnotí význam živočichů v přírodě i pro člověka; uplatňuje zásady bezpečného chování ve styku se živočichy.