Výukové moduly: Přírodopis (biologie)

Živé struktury a jejich funkce

Buňka, mikroskopování, pokusy

Bezprostřední výsledky učení:

  • Vysvětlí, že živé organismy jsou složené z buněk.
  • Rozliší základní součásti buňky, popíše jejich funkce.
  • Popíše postupy a principy, které využije při zhotovování preparátů, mikroskopování a záznamu pozorování.
  • Shrne, jakým způsobem provádět pokusy a pozorování, odpoví na stanovené otázky či hodnotí platnost předpokladů.
  • Popíše podmínky a projevy života na příkladech.

Související RVP OVU:

  • CAP-PRI-001-ZV9-001 Rozpozná složení organismů z buněk s použitím mikroskopu a při další práci s informačními zdroji objasní funkci buňky jako komplexního živého celku.

Stavba těla organismů (ptáci, bezobratlí, rostliny)

Bezprostřední výsledky učení:

  • Vysvětlí, jak funguje tělo jako propojený celek (na příkladu vybraných dějů, např. reakce na chlad, komunikace v rámci organismu/mezi jedinci).
  • Popíše vnější a vnitřní stavbu modelových organismů, v případě živočichů i jejich chování (ptáci, bezobratlí živočichové, rostliny).
  • Propojí poznatky o stavbě a funkci těla s příklady z terénu.

Související RVP OVU:

  • CAP-PRI-001-ZV9-003 Objasní základní vnější a vnitřní stavbu vybraných organismů včetně člověka a fungování těla jako celku s vysvětlením funkce orgánů a orgánových soustav pomocí modelu.

Mikrobiologie

Bezprostřední výsledky učení:

  • Rozliší bakterie a viry s ohledem na jejich stavbu a fungování.
  • Popíše význam bakterií v přírodě a pro člověka.
  • Objasní princip působení antibiotik na bakterie, identifikuje problémy spojené se vznikem antibiotické rezistence.
  • Vysvětlí základní princip očkování.
  • Uvede příklady virových a bakteriálních onemocnění.
  • Propojí poznatky z mikrobiologie s prevencí a ochranou zdraví v každodenním životě.

Související RVP OVU:

  • CAP-PRI-001-ZV9-001 Rozpozná složení organismů z buněk s použitím mikroskopu a při další práci s informačními zdroji objasní funkci buňky jako komplexního živého celku.

Organismy a prostředí

Sídla, les

Bezprostřední výsledky učení:

  • Rozpozná běžné organismy v prostředí sídel a lesa.
  • Identifikuje ekologické vztahy mezi těmito organismy.
  • Pojmenuje ekosystémové služby, které tato prostředí poskytují lidem.
  • Zváží ohrožení daných prostředí, např. vlivem lidské činnosti.

Související RVP OVU:

  • CAP-PRI-002-ZV9-004 Vytvoří zjednodušující model vztahů mezi organismy navzájem a prostředím v ekosystému na základě vlastního pozorování a práce s informačními zdroji a na konkrétních příkladech posoudí udržitelnost využívání ekosystému člověkem.

Základy ekologie a určování organismů

Bezprostřední výsledky učení:

  • Rozezná skupiny organismů, které vystupují v potravních řetězcích.
  • Pojmenuje základní vztahy mezi organismy a uvede příklady.
  • Charakterizuje rozkladače, uvede příklady zástupců a vysvětlí jejich význam pro koloběh látek v přírodě.
  • Popíše základní děje spojené s koloběhem uhlíku a rozpozná je na konkrétních příkladech.
  • Objasní princip a význam fotosyntézy.
  • Určí živé organismy ve svém okolí (v konkrétních prostředích), např. pomocí klíčů či webových aplikací.

Související RVP OVU:

  • CAP-PRI-002-ZV9-004 Vytvoří zjednodušující model vztahů mezi organismy navzájem a prostředím v ekosystému na základě vlastního pozorování a práce s informačními zdroji a na konkrétních příkladech posoudí udržitelnost využívání ekosystému člověkem.

Louka, vodní prostředí, zemědělská krajina

Bezprostřední výsledky učení:

  • Rozpozná běžné organismy v prostředí louky, ve vodním prostředí a v zemědělské krajině.
  • Identifikuje ekologické vztahy mezi těmito organismy.
  • Pojmenuje ekosystémové služby, které tato prostředí poskytují lidem.
  • Zhodnotí ohrožení daných prostředí, např. v souvislosti s lidskou činností.

Související RVP OVU:

  • CAP-PRI-002-ZV9-004 Vytvoří zjednodušující model vztahů mezi organismy navzájem a prostředím v ekosystému na základě vlastního pozorování a práce s informačními zdroji a na konkrétních příkladech posoudí udržitelnost využívání ekosystému člověkem.

Ochrana životního prostředí, ekosystémové služby, význam přírody

Bezprostřední výsledky učení:

  • Rozpozná základní kategorie zvláště chráněných území, orientuje se v principech souvisejících s legislativní ochranou přírody.
  • Uvede příklady zvláště chráněných druhů organismů žijících v Česku.
  • Popíše, jakými způsoby se jednotlivec či skupina lidí může podílet na ochraně/zlepšení stavu konkrétního území.
  • Zhodnotí význam přírody jako celku pro člověka.
  • Popíše, co je klimatická změna a jaké jsou její příčiny.
  • Zhodnotí dopady klimatické změny na přírodu a společnost.
  • Navrhne příklady toho, jak se lze na klimatickou změnu adaptovat (zmírňovat její dopady) či odstraňovat její příčiny.

Související RVP OVU:

  • CAP-PRI-002-ZV9-005 Podílí se na návrhu způsobu obnovy nebo ochrany cenného nebo člověkem narušeného území v regionu a posoudí možné dopady navrženého opatření.
  • CAP-PRI-002-ZV9-006 Zapojí se do péče o přírodu ve svém okolí nebo do aktivit pro její obnovu.
  • CAP-PRI-002-ZV9-008 Zhodnotí význam přírody pro život člověka na základě vědeckých důkazů a s využitím konkrétních příkladů.
  • CAP-PRI-002-ZV9-007 Objasní roli přírodních procesů v příčinách, dopadech a opatřeních týkajících se změn klimatu.

Biologie člověka a zdraví

Stavba a funkce lidského těla I

Bezprostřední výsledky učení:

  • Objasní stavbu a funkci orgánových soustav v těle člověka (opěrná a pohybová soustava, oběhová, dýchací, trávicí, vylučovací soustava a kůže).
  • Uvede příklady běžných onemocnění, jejich příčin, prevence či léčby.

Související RVP OVU:

  • CAP-PRI-001-ZV9-002 Na základě pokusu popíše faktory ovlivňující základní životní procesy v organismech včetně člověka.
  • CAP-PRI-001-ZV9-003 Objasní základní vnější a vnitřní stavbu vybraných organismů včetně člověka a fungování těla jako celku s vysvětlením funkce orgánů a orgánových soustav pomocí modelu.
  • CZB-VZB-001-ZV9-002 Na základě znalosti základních mechanismů vzniku nemocí (infekčních, neinfekčních, degenerativních, psychosomatických aj.) uplatňuje zásady aktivní ochrany zdraví.
  • CZB-VZB-001-ZV9-003 Zdůvodní význam odpovědného, respektujícího sexuálního a partnerského chování pro zdraví a bezpečí člověka, navrhne a aplikuje postupy ochrany reprodukčního a sexuálního zdraví.

Stavba a funkce lidského těla II

Bezprostřední výsledky učení:

  • Objasní stavbu a funkci orgánových soustav v těle člověka (lymfatická soustava a imunita, hormonální soustava, nervová soustava, smysly, pohlavní soustava).
  • Odpovědně a informovaně přistupuje k záležitostem spojeným s lidskou sexualitou.
  • Uvede příklady běžných onemocnění, jejich příčin, prevence či léčby.

Související RVP OVU:

  • CAP-PRI-001-ZV9-002 Na základě pokusu popíše faktory ovlivňující základní životní procesy v organismech včetně člověka.
  • CAP-PRI-001-ZV9-003 Objasní základní vnější a vnitřní stavbu vybraných organismů včetně člověka a fungování těla jako celku s vysvětlením funkce orgánů a orgánových soustav pomocí modelu.
  • CZB-VZB-001-ZV9-002 Na základě znalosti základních mechanismů vzniku nemocí (infekčních, neinfekčních, degenerativních, psychosomatických aj.) uplatňuje zásady aktivní ochrany zdraví.
  • CZB-VZB-001-ZV9-003 Zdůvodní význam odpovědného, respektujícího sexuálního a partnerského chování pro zdraví a bezpečí člověka, navrhne a aplikuje postupy ochrany reprodukčního a sexuálního zdraví.

Evoluce, rozmnožování a dědičnost

Základy evoluce, rozmnožování

Bezprostřední výsledky učení:

  • Použije základní pojmy spojené s evolucí (např. vnitrodruhová rozmanitost, fitness, adaptace).
  • Porovná pohlavní a nepohlavní rozmnožování.
  • Popíše životní cykly vybraných organismů.
  • Na základě schémat objasní evoluční vztahy organismů a vývoj konkrétních znaků (např. pokryv těla, tvar zobáků ptáků, ústní ústrojí hmyzu, dýchání, přizpůsobení letu…).

Související RVP OVU:

  • CAP-PRI-003-ZV9-009 Zhodnotí výhody a nevýhody pohlavního a nepohlavního rozmnožování pro projevení se konkrétních znaků s ohledem na dané prostředí.
  • CAP-PRI-004-ZV9-011 Vysvětlí, jak vlastnosti vybraného organismu souvisejí s jeho vývojem a umožňují mu přežít a rozmnožit se.

Genetika

Bezprostřední výsledky učení:

  • Vysvětlí principy přenosu genů při pohlavním a nepohlavním rozmnožování.
  • Zdůvodní přítomnost DNA (téměř) v každé buňce a vysvětlí souvislosti mezi dědičnou informací (genem), bílkovinou a projevem znaku.
  • Uvede příklady dědičných chorob.
  • Objasní vliv mutací na mezidruhovou rozmanitost organismů.
  • Uvede příklady praktického využití genetiky a diskutuje o etických otázkách spojených s úpravou DNA.

Související RVP OVU:

  • CAP-PRI-003-ZV9-010 Vysvětlí význam DNA pro jedince a diskutuje o výhodách a rizikách jejího pozměňování.

Dynamická planeta

Horniny, minerály a vnitřní geologické děje, půdy

Bezprostřední výsledky učení:

  • Popíše chemické a fyzikální vlastnosti minerálů.
  • Uvede příklady minerálů a hornin, popíše jejich vlastnosti a využití v praxi.
  • Rozliší způsoby vzniku hornin a orientuje se ve schématu horninového cyklu.
  • Vysvětlí hlavní principy vnitřních geologických dějů a jejich souvislost s pohyby litosférických desek.
  • Popíše složení půd, jejich vlastnosti a vliv na živé organismy.

Související RVP OVU:

  • CAP-PRI-005-ZV9-015 Odvozuje význam minerálů, hornin a půdy na základě charakteristik zjištěných z informačních zdrojů a pomocí zkoumání jejich vlastností.
  • CAP-PRI-005-ZV9-016 Vysvětlí vztah mezi pohyby litosférických desek a vznikem a přeměnou hornin na základě studia informačních zdrojů a modelů.

Vnější geologické děje, geologická období, suroviny a udržitelnost

Bezprostřední výsledky učení:

  • Vysvětlí vliv vnějších geologických činitelů na dotváření rázu zemského povrchu.
  • Vymezí klíčové etapy geologického a biologického vývoje na Zemi.
  • Objasní neobnovitelnost nerostných surovin v důsledku procesu jejich vzniku, těžby a způsobů využití.
  • Identifikuje vybrané nerostné suroviny, které jsou důležité pro průmysl/digitální technologie.

Související RVP OVU:

  • CAP-PRI-005-ZV9-017 Objasní příčiny neobnovitelnosti a nerovnoměrného rozložení zdrojů minerálů, energie, podzemní vody a dopady jejich těžby a využití na zdraví lidí a přírodu.
  • CAP-PRI-005-ZV9-018 Objasní události významné pro vznik a vývoj života v jednotlivých geologických érách (včetně vymírání v současnosti) s využitím časové osy a informačních zdrojů; vybrané události dokládá na příkladech hornin a zkamenělin z regionu.

Rostliny a houby (podle původního RVP)

Houby a lišejníky

Bezprostřední výsledky učení:

  • Popíše základní znaky hub a porovná je s rostlinami a živočichy.
  • Podle charakteristických znaků rozpozná nejznámější jedlé a jedovaté houby Česka s plodnicemi.
  • Popíše stavbu lišejníku a roli jednotlivých účastníků symbiózy.
  • Uvede příklady významu hub a lišejníků v ekosystémech a pro člověka.

Související RVP OVU:

  • Rozpozná naše nejznámější jedlé a jedovaté houby s plodnicemi a porovná je podle charakteristických znaků.

Skupiny rostlin (mimo krytosemenné)

Bezprostřední výsledky učení:

  • Uvede příklady zástupců významných skupin rostlin (mimo krytosemenné = kvetoucí).
  • Popíše význam uvedených skupin rostlin v ekosystémech a jejich využití člověkem.

Související RVP OVU:

  • Rozlišuje základní systematické skupiny rostlin a určuje jejich význačné zástupce pomocí klíčů a atlasů.

Skupiny krytosemenných rostlin

Bezprostřední výsledky učení:

  • Uvede či určí zástupce vybraných čeledí vyšších dvouděložných a jednoděložných rostlin.
  • Popíše přizpůsobení rostlin v souvislosti s prostředím, v němž žijí (např. voda) či získáváním živin (např. masožravé či parazitické rostliny).
  • Uvede příklady okrasných a užitkových rostlin a představí jejich význam pro člověka.

Související RVP OVU:

  • Rozlišuje základní systematické skupiny rostlin a určuje jejich význačné zástupce pomocí klíčů a atlasů.

Stavba a funkce těla rostlin

Bezprostřední výsledky učení:

  • Popíše uspořádání rostlinného těla od buňky přes pletiva/tkáně až k jednotlivým orgánům.
  • Vysvětlí princip základních rostlinných fyziologických procesů a jejich využití při pěstování rostlin.
  • Objasní funkce jednotlivých rostlinných orgánů (kořen, stonek, list, květ, plod) a jejich souvislost s pohlavním a nepohlavním rozmnožováním rostlin.
  • Aplikuje poznatky o stavbě rostlin při pozorování a určování rostlin v terénu.

Související RVP OVU:

  • Odvodí na základě pozorování uspořádání rostlinného těla od buňky přes pletiva až k jednotlivým orgánům.
  • Porovná vnější a vnitřní stavbu jednotlivých orgánů a uvede praktické příklady jejich funkcí a vztahů v rostlině jako celku.

Živočichové (podle původního RVP)

Bezobratlí živočichové

Bezprostřední výsledky učení:

  • Rozliší a porovná jednotlivé skupiny bezobratlých živočichů, určí vybrané bezobratlé živočichy, zařadí je do hlavních taxonomických skupin.
  • Na příkladech objasní způsob jejich života a přizpůsobení prostředí.
  • Zhodnotí význam bezobratlých živočichů v přírodě i pro člověka.

Související RVP OVU:

  • Porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů.
  • Rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin.
  • Odvodí na základě pozorování základní projevy chování živočichů v přírodě, na příkladech objasní jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí.
  • Zhodnotí význam živočichů v přírodě i pro člověka; uplatňuje zásady bezpečného chování ve styku se živočichy.

Obratlovci

Bezprostřední výsledky učení:

  • Rozliší a porovná jednotlivé skupiny obratlovců, určí vybrané obratlovce, zařadí je do hlavních taxonomických skupin.
  • Na příkladech objasní chování obratlovců a jejich přizpůsobení prostředí.
  • Zhodnotí význam obratlovců v přírodě i pro člověka.

Související RVP OVU:

  • Porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů.
  • Rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin.
  • Odvodí na základě pozorování základní projevy chování živočichů v přírodě, na příkladech objasní jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí.
  • Zhodnotí význam živočichů v přírodě i pro člověka; uplatňuje zásady bezpečného chování ve styku se živočichy.
NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence